Irreális mértékben tarol Magyar Péter a Facebookon – még Taylor Swift sem érhet fel hozzá, pedig ő aztán GDP-ket mozgat fel-alá

2025. január 20. 05:30

Átszálaztunk 700 posztot, röhejesen Magyar Péternek lejt a Facebook-pálya.

2025. január 20. 05:30
Varga Mátyás Zsolt
Varga Mátyás Zsolt

Önöknek is feltűnt, hogy a TISZA Párt európai parlamenti képviselője aránytalanul nagy interakciószámot generál a közösségi médiában? Készítettünk egy kutatást a két közösségi médiában – egy Meta által tulajdonlottban, és egy attól függetlenben – , a Facebookon és a TikTokon, hogy kontextusba helyezzük Magyar Péter facebookos tarolását. A Meta szerepe még fontos lesz a versenyző kapcsán, de erről majd később.

Olyan sztárokkal hasonlítottuk össze a tiszás politikus teljesítményét, mint Shakira, aki a több, mint 100 millió lemezével az egyik legnépszerűbb énekes a Földön; az Oscar-díjas Will Smith, akinek a filmjei közel 10 milliárd dollárt termeltek (eddig) világszinten; vagy épp Taylor Swift, akinek a legutóbbi turnéja, az Eras Tour szó szerint GDP-ket mozgatott meg.

Ezt is ajánljuk a témában

A kutatásunkban az említett sztárok mellett még 3, a közérdeklődésre okot adó személyiség Facebook- és TikTok-aktivitását néztük meg: a háromszoros olimpiai bajnok Hosszú Katinkáét, a lengyel kormányfő Donald Tuskét, akit már a megválasztása előtt is felkarolt az európai uniós apparátus, illetve természetesen megnéztük Orbán Viktor Facebook- és TikTok-oldalát is, elvégre a magyar miniszterelnöknek akar a kihívója lenni Magyar Péter.

A módszertanról

A kutatás viszonylag egyszerű módszertannal zajlott: 2024. december 31. 23:59-től visszamenőlegesen megnéztük a hét ismert személyiség Facebook- és TikTok-oldalán az utolsó 50 posztot/videót, s az azokra adott reakciókat arányosítottuk ezer követőre a médiafelületen.

Magyarán, megnéztük, hogy Magyar Péter Facebook-posztjaira átlagosan hány reakció születik (lájk, megosztás és hozzászólás), s az hogyan viszonyul a követőszámához.

A Facebookon és a TikTokon sem elérhető a nyilvánosság számára pontos adat, így megközelítő számokból dolgoztunk. A két médiafelület közötti műfaji különbségek miatt a facebookos és tiktokos számokat nem ildomos összehasonlítani egymással – hiszen egy megtekintés és egy lájk teljesen más –, viszont felületekre bontva szépen kirajzolja a különböző arányokat, a pálya lejtését. 

Mint látható, a vizsgált csoportból Magyar Péter rendelkezett a kutatás pillanatában a legkevesebb követővel – ami valamelyest érthető, hisz friss személyiség a közélet porondján. Nála nagyobb követőszámmal rendelkezik a több, mint egy évtizede debütált Hosszú Katinka, de több követővel áll a jelenlegi lengyel miniszterelnök is – Orbán Viktort, valamint a globális celebeket nem is említve.

A Meta szerepe

Említettük a Meta szerepét Magyar Péter Facebook-menetelése kapcsán. Felfedezhető a kapcsolat a TISZA Párt és a Meta között: Dávid Dóra, a vállalat jogtanácsosa, feltételezhetően a Facebook európai parlamenti lobbistája volt a párt EP-listavezetője, legalábbis addig, amíg Magyar Péter rá nem jött, hogy mégis felveszi mandátumát az uniós testületben. Dávid dolgozott az Európai Bizottság Jogi Szolgálatánál, NGO-knál, most pedig az unió belső piaci és fogyasztóvédelmi bizottságánál tevékenykedik.

Ezt is ajánljuk a témában

A Facebook-aktivitás

A hét szereplő nem egyformán aktív Facebookon, és ez a kutatásból is jól látható. Amíg Magyar Péternél december 17-éig tartott az ötven poszt, addig például Taylor Swiftnél 2022. november 1-éig – magyarán a vizsgált ötven posztba az énekesnőnél beleszámított az Eras Tour bejelentésétől az annak végéig kirakott összes poszt.

A követőszámhoz arányosított posztonkénti átlagos interakciószámból kitűnik, hogy Magyar Péter mindenkit leköröz – mondhatnánk, hogy Taylor Swift rajongóinál is tízszer elhivatottabb a rajongótábora, de ennél az abszurdumnál van egy sokkal kézenfekvőbb magyarázat is:

a Meta-szál.

Az említett szereplők mindegyike ugyanis a tartalmat a hivatalos Facebook-oldalára állítja elő, különböző mértékű erőforrásokkal a háttérben, viszont valamiért mégsem tudják hozni Magyar Péter számait. Sokakban felmerülhet a Dávid Dóra-kapcsolat jelentősége, illetve annak lehetősége, hogy a Metánál mesterségesen a TISZA Párt elnökének kedvezően befolyásolnak folyamatokat. Ezt persze szinte lehetetlen bizonyítani, ugyanis az algoritmusokba csak a Meta lát bele; a közvélemény kizárólag annyit ismerhet belőle, amennyit a társaság nyilatkozik róla.

Több szakértővel egyeztetve találtunk a Meta jogtanácsosán túl egy másik olyan tényezőt, amely indokolatlan előnyhöz juttathatja Magyart a többiekkel szemben.

Noha a TISZA Párt arca nyilvánvalóan politikus, méghozzá európai parlamenti képviselő, nem politikusi Facebook-oldalról szórja a politikai tartalmakat, hanem a személyes profilját használja kampánytevékenységéhez.

Ezen az sem változtat, hogy a politikai hirdetések közzétételéhez a profilra felvette a közszereplő minősítést.

Ez nyilvánvaló könnyebbség annak fényében, hogy az utóbbi években a Facebook az algoritmusmódosításokkal éppen a politikai üzeneteket terjesztő oldalak elérését mérsékelte, a személyes tartalmakat előrébb rangsorolva a hírfolyamokban. A politikai oldalak ezt csak hirdetésekkel, Facebook-kampányokkal tudják ellensúlyozni. A Meta egyébként azzal indokolta a döntését, hogy nem tudta elég jól kontrollálni a politikai tartalmakat.

Ezt is ajánljuk a témában

Feltűnő, hogy Magyar Péter meg sem próbálkozott hivatalos Facebook-oldal létrehozásával, mióta politikai pályára lépett. Ahol régen a feleségével, majd a barátnőjével készült közös képeket osztotta meg az ismerőseivel, ott most politikai tartalmakat és videókat posztol – valamint felettébb kínos önreklámokat, keresve a maga Rose-ját a Titanicból. Tehát miközben a közéleti tartalmú hivatalos Facebook-oldalak elérhetőségét korlátozzák, Magyar Péter politikusként zavartalanul jelentethet meg politikai tartalmakat, hiszen 

ugyanabba a kategóriába tartozik, mint bármelyik magánszemély, aki a kirándulásáról, az örökbe fogadott cicájáról vagy a vasárnapi menüről posztol.

Nem zárható ki, hogy ebben szerepe van az európai parlamenti lista második helyén mandátumot szerző Dávid Dórának. Ő minden bizonnyal jól ismeri a közösségi oldal algoritmusait, vannak belső kapcsolatai a Metához, s ráláthat a trendekre, forgalomterelésekre.

A Meta-pályáról

A Facebook, az Instagram, a WhatsApp, illetve a hazánkban még nem elterjedt Threads irányítása, tulajdonlása egy amerikai konglomerátumban, a Metában ér össze. A vállalat úgy szűrte, cenzúrázta tartalmait, ahogy azt kérték az amerikai Demokrata Párt érdekeinek megfelelően – mindezt a Meta vezetője, Mark Zuckerberg maga is bevallotta.

Mi a helyzet a TikTokkal?

A Facebookon a két sorvezető (a brüsszeli támogatással rendelkező Magyar Péter és Donald Tusk) között hatszoros különbség van – és ez az, ami a TikTokkon nem látszik.

A videómegosztóról leolvasott adatokból látszik, hogy Magyar Péter bár virálisabb, mint Taylor Swift, Shakira vagy épp Will Smith, mindez csak azért lehetséges, mert a 3 sztár követőit látványosan nem érdeklik a TikTok-videók – Hosszú Katinka pedig köröket úszik a tiszás politikusra, 

egészen pontosan a követőszámához képest háromszor többen nézik meg a videóit.

Mennyire aránytalan a Meta-pálya?

Ezek után felmerülhet a kérdés, hogy mennyire lejt Magyar Péternek a pálya? Hány követővel kellene rendelkeznie ahhoz, hogy ne legyen látható, hogy röhejesen megpörgeti a posztjait az algoritmus? Mennyi reakcióval kellene rendelkeznie Taylor Swiftnek, ha ugyanannyira pörgetné az énekest a Facebook?

Ha Taylor Swift rajongóinak az intenzitásával számolunk, akkor 

Magyar Péternek közel négy és fél millió követővel kellene rendelkeznie, hogy arányaiban reálisak legyenek a reakciószámai

 – Taylor Swiftnek pedig posztonként 6,7 millió reakcióval kellene rendelkeznie akkor, ha ugyanolyan elbánásban részesülne az algoritmustól, mint Magyar Péter, pedig az énekesnő posztjai alá gyakorta kommentel a Facebook-hivatalos Facebook-oldala…

Nyitókép: Szentgallay Bálint/NurPhoto via AFP

Összesen 145 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
StresszTeszt
2025. január 20. 15:48
Tehát ha jól értem a cikket, akkor semmi bizonyíték nincs csalásra, egyszerűem a Facebook a személyes profilokat jobban futtatja, mint a hivatalos oldalakat, valamit Magyar Péter bejegyzéseit szeretik a magyar emberek lájkolni. Ki tart vissza más politikusokat, hogy személyes profilú oldalt használjanak?
madre79
2025. január 20. 14:01
A lefizetett technika eredménye!
Chekke-Faint
2025. január 20. 13:22
Akkor itt már nincs mese Facebook miniszterelnök lesz.
ada17
2025. január 20. 12:20
A Poloskás hírek halódnak hála istennek,mást kell kitalálni a Mandinak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!